Rumoer over gebrek aan transparantie en ad fraude heeft vooralsnog geen gevolgen voor bestedingen.

In het eerste halfjaar van 2017 groeiden de online bestedingen wederom met 13% naar 954 miljoen euro.

Geschreven door
Head to head
nieuws

In het eerste halfjaar van 2017 groeiden de online bestedingen wederom met 13% naar 954 miljoen euro.

Waren de social media-uitgaven in 2014 nog € 95 miljoen, inmiddels is dit toegenomen tot € 129 miljoen. Online video is al sinds 2013 het meest populaire advertentieformaat en groeide ook in het eerste halfjaar fors (42%). Inmiddels is online video met 73 miljoen euro goed voor 8% marktaandeel in de totale online advertising bestedingen.

Ook de mobile bestedingen biljven sterk groeien. Advertising op mobile behelst nu 40% van de totale online bestedingen. Vooral display en video op mobile groeien hard, met liefst 35%. Vooral sociale media platforms dragen bij  aan de stijging van de mobile uitgaven. Dit omdat deze platforms voornamelijk worden geconsumeerd op mobile devices.

Verwachting voor 2017

Over het hele jaar 2017 verwacht Deloitte Digital een groei met 11%. Deze groei komt overigens voor het grootste deel op naam van internationale spelers, nuanceert Nathalie La Verge van Deloitte Digital: 'Voor een aantal lokale spelers uit het advertentie ecosysteem breken er uitdagende tijden aan, zeker met de nieuwe privacyregelgeving (GDPR) op komst.'

Bron: Adformatie

Terug naar boven