Het mediumtype: Is TV dood of nog springlevend?

Je hoort en leest het steeds vaker in de nationale en internationale pers: TV is dood. Ook tijdens de Screenforce Day 2017 kwam dit thema aan de orde. Maar de praktijk bewijst: Niets is minder waar, TV is niet dood.

Geschreven door
Linda
Haring
Een programma, zoals “Boer Zoekt Vrouw” weet op een doodnormale zondagavond bijna 4 miljoen kijkers naar de buis te trekken. “Wie is de Mol” wist ook dit jaar wekelijks weer enorme massa’s kijkers te boeien, afgerond met een finale die bijna 3 miljoen kijkers trok. Hieruit blijkt, dat het medium nog steeds impactvol is, een groot communicatievermogen (beeld en geluid) heeft en daarnaast ook voor een groot bereik (massa) kan zorgen.

TV en social media

TV is een prima aanjager voor social media (second screen). Kijkers delen -en masse- hun mening met elkaar over de boeren en hun vrouwen, spelen mee met een app (Weet ik Veel), of via de livestream van een programma (The Voice of Holland of zelfs binnen reclameblokken). Televisie raakt en wordt vergroot via social media. De documentaire van Jessica Villerius “Emma Wil Leven”, over een jong meisje met anorexia, blijkt naast goed bekeken op televisie (22 november 2016), ook het meest bekeken online programma van 2016 te zijn (289.000 kijkers).

Nieuwe media zorgen voor een kentering in het kijkgedrag. Lineair televisie kijken wordt nog steeds gedaan, maar minder passief. Met je mobiel op de bank of je tablet op je schoot, wordt interactie toegevoegd. Om de interactie nog verder te vergroten zijn er steeds meer programma’s met app’s waarbij je mee kan spelen of informatieve app’s (enkele voorbeelden van app’s: Wie is de Mol, De Slimste Mens, Een tegen 100, The Voice, Boer Zoekt Vrouw en Radar).

Ontwikkeling kijktijd

Jongeren van nu kijken nog wel naar de televisie, maar groeien op met andere schermen om zich heen, waarbij het belangrijkste scherm voor de kleintjes tegenwoordig de tablet/mobiel van de ouders lijkt te zijn. Naarmate ze wat ouder worden krijgen ze al snel een eigen mobiel en/of tablet. Op deze devices wordt gekeken naar YouTube, Facebookcontent, Netflix of allerhande vloggers, zoals bijvoorbeeld Kwebbelkop  Enzo Knol met resp. 6.5 miljoen en circa 1,5 miljoen abonnees op YouTube en PewDiePie heeft wereldwijd, ruim 6,5 miljoen abonnees op YouTube. De ontwikkeling van de kijktijd zal menigeen bezighouden, omdat de cijfers vooral de afgelopen 2 jaar hard aan het dalen zijn. Het hardst op de jongeren-doelgroepen, maar eigenlijk voor alle onderstaande doelgroepen. Wanneer we kijken naar de doelgroep 13-19 jaar, dan is de kijktijd van deze doelgroep ten opzichte van 2013 met een derde gedaald. 

‍Bron: SKO 

Toekomst TV

Vanuit verschillende hoeken (tv-zenders, tv-exploitanten, kabelmaatschappijen, adverteerders, reclamebureaus en marktonderzoekbureaus) zal er gekeken moeten worden naar een duurzame oplossing waarbij het medium televisie zijn functie blijft behouden, naast andere video-content-mogelijkheden. De opkomst van TV-toestellen met toegang tot het internet (+17%) en Mediacentermogelijkheden (+10%) neemt de afgelopen jaren in een hoog tempo toe. Het kijken van online video-content via het reguliere tv-toestel wordt hierdoor een stuk makkelijker. Je kunt zo via je Chromecast of Apple TV, bijvoorbeeld YouTube afstruinen naar videocontent.

Het is van belang dat er gekeken wordt naar wat de kijker op “live” televisie wil zien. Wat maakt dat iemand voor de televisie kruipt op een avond en kijkt naar een programma dat door iemand anders is bepaald en geprogrammeerd? Eigenlijk een raar fenomeen als je er over nadenkt. Uit de huidige cijfers van het SKO m.b.t. programmagenres, blijkt men met name voor non-fictie, fictie en sport voor de buis te kruipen. Hierop aansluitend zal er verder verdiepend onderzoek moeten worden gedaan naar wensen en behoeften.  Vervolgens moet worden gewerkt aan aanpassingen en vernieuwing in aansprekende programmagenres (non-fictie en fictie) en het verder ontwikkelen van een goed verdienmodel voor de exploitanten, zodat ze ook de opbrengsten uit reclame weer kunnen bijdragen aan kwalitatief goede content die kijkers trekt.

Op korte termijn zal de televisie niet uit de huiskamer verdwijnen. Er zal wel een evolutie gaan plaatsvinden, waarbij nog niemand precies weet hoe de toekomst van televisie eruit zal gaan zien. De komende jaren zal het kijkgedrag uit een combinatie van lineaire televisie in combinatie met online kijken bestaan (video on demand, Netflix, on demand Over The Top TV).  Dat online video in de toekomst een nog groter deel van de kijktijd zal gaan uitmaken is een feit, maar vraag is hoe snel dit zal zijn.

Terug naar boven