Commercial review: NS, Emirates en Amstel

Allereerst de NS.

Geschreven door
Gérard
Ghazarian
Allereerst de NS. Had ik het in mijn vorige review nog over het tekort aan goede animaties in de vaderlandse commercial-blokken, komt NS met een uiterst sympathiek animatiefilmpje voor de Kinderboekenruil. En dat doet precies wat animatie zo goed maakt om deze boodschap over te brengen. 

Het oogt vrolijk en ongecompliceerd, stemmetje is goed en enthousiast, scenes zijn overzichtelijk en de boodschap is toegankelijk voor ouders en kinderen. Wel had ik nog een donker(der) kindje in de treincoupe in het eindscene gezet en ja, tip van de mediaman: een landingpage. Geen campagne zonder landingpage en zeker zoiets als dit mag niet verstopt worden in een site voor de Kinderboekenweek. Dit mag best wat extra aandacht.

Emirates

Wat moet je hiervan zeggen? De commercial toont op sympathieke wijze alle voordelen van vliegen met de A380 van Emirates, al ontgaat de rol van de moeder in het geheel mij enigszins, maar dat is bijzaak. Het bewijst misschien ook dat een adverteerder met hele diepe zakken - die een wereldberoemde, aantrekkelijke actrice kan inhuren en anderhalve minuut ter beschikking stelt om het verhaal te vertellen - niet echt veel moeite hoeft te doen om de aandacht te krijgen en te laten beklijven. 

Amstel

Bij de Groningse Welstandscommissie en Monumentencommissie was enige tijd geleden de nodige onrust ontstaan over een pand in de oude binnenstad dat, door de kunstenares die daar galerie houdt, was voorzien van een vrolijke blauw en roze gevel. Bij studenten die dagelijks in de buurt van het pand verkeren was de kleurverandering niet echt opgevallen...

Amstel heeft een nieuw etiket, voor de designwelstandcommissie en de oplettende drinker doordrenkt van symboliek en de geschiedenis van het merk. Het halsetiket brengt een ode aan de oprichters van het merk, tevens een beeld waarmee de commercial van acquit gaat. Een aardig stukje kostuumdrama, anno 1870, waarbij de eerste woorden luiden: proost brulaap. Daarmee is de toon gezet en staan we plotsklaps in het heden (huh, wat?), waarbij vrienden met elkaar proosten voorzien van liefdevolle beledigingen. Voor de introductie van een nieuwe verpakking is allemaal wat erg ver gezocht en rommelig verbeeld. Uiteindelijk wel herkenbaar Amstel en dat maakt het dan wel weer knap (aftrap nieuw concept?). Het nieuwe design zal het gros van de vrienden van Amstel niet opvallen ben ik bang.

 

Terug naar boven