Commercial review: Wereld Alzheimer Dag, Icepeak, Libelle/Zuivelhoeve

We zien het eigenlijk veel te weinig: animatie in de Nederlandse commercialblokken.

Geschreven door
Gérard
Ghazarian

Wereld Alzheimer Dag

We zien het eigenlijk veel te weinig: animatie in de Nederlandse commercialblokken. En dan laat ik een uitlegfilmpje over de poetsvaardigheden van een tandenborstel, of het inbrenggemak van een zetpil even buiten beschouwing. Animatie biedt zoveel mogelijkheden in stijl, vorm en emotie om een boodschap op een unieke manier over te brengen (denk aan Buurman & Buurman voor TOON). Hier wordt een dementievriendelijk Nederland bepleit. Een mooi filmpje, met mooie symboliek, maar onderweg toch de weg kwijtgeraakt. Het is te afstandelijk en er is teveel tekst nodig om het uit te leggen, de lat is te hoog gelegd. Als kijker kun je je niet vereenzelvigen met de hoofdpersoon. Het is een commercial voor maatschappelijk bewuste mensen, de NRC- en Volkskrantlezers en die vertel je eigenlijk niets nieuws.  Ik ben bang dat hier juist de puur menselijke emotie beter was geweest. Een tearjerker. 

Icepeak

Icepeak is bekend van sportieve outdoor- en skikleding en heeft het assortiment verrijkt met schoenen, onder andere trekkingboots. Schoenen voor een selecte doelgroep. Fervente wandelaars, vogelaars, backpackers en mensen die in schoolvakanties het Pieterpad lopen. Praktische schoenen die tegen een stootje moeten kunnen en de drager stevigheid en comfort moeten bieden. Icepeak heeft hier gekozen voor een eigenzinnige benadering, weg van de uitgesleten bergpaden. Een film die het merk in één keer neerzet en tegelijkertijd op humoristische wijze de kwaliteiten van schoenen toont. Bovendien een commercial die ook nog kans maakt viral te gaan bij een jongere doelgroep. Voor sommigen wellicht een tikje flauw, maar het is moeilijk een glimlach te onderdrukken en het beklijft. Hulde voor de casting en de lef van de communicatie-afdeling.

Libelle/Zuivelhoeve 

Libelle magazine, Libelle Zomerweken en nu Libelle TV, wie had dat ooit gedacht? De evolutie van een tijdschrift en een logische (en gedurfde) stap in de vernieuwing. Sanoma lijkt in het kielzog van LINDA. een vergelijkbare koers te durven varen. Als dit filmpje de kwaliteit van het aanbod van Libelle TV vertegenwoordigt, dan denk ik dat Libelle TV een mooie toekomst tegemoet gaat. Human interest, herkenbaar en een goed verhaal. Dit is op en top Libelle. De gemoedelijkheid van kijkcijferkanonnen als Heel Holland Bakt en We Zijn Er Bijna, maar met een even onverwachte als inspirerende ondernemerstwist. Geen commercial, misschien zelfs een tikje saai voor de grootstedelijke vrouw, maar wel een geslaagde onlinevertaling van Libelle, die ook een jongere doelgroep (in lijn met de Zomerweken) zal aanspreken.

 

Terug naar boven